Představte si, že léta chodíte do své oblíbené restaurace. Znáte obsluhu, víte, co si dát, a cítíte se tam jako doma. Jednoho dne ale zjistíte, že každý, kdo do restaurace vejde poprvé, dostane stejné jídlo za poloviční cenu a k tomu kávu zdarma. Jak byste se cítili? Podvedení? Nedocenění? Přesně tak se dnes cítí tisíce dlouholetých zákazníků velkých dodavatelů energií. Problémem, který na trhu s energiemi bují už dlouho, je trestání věrnosti. A dva z největších hráčů, ČEZ Prodej a Centropol, jsou toho jasným příkladem.

Scénář je téměř vždy stejný. Jste u svého dodavatele roky. Smlouva vám tiše doběhne a automaticky se prodlouží nebo vám dodavatel cenu oznámí jak má, ale je znatelně vyšší. Málokdo si v tu chvíli aktivně kontroluje ceník a právě na to dodavatelé sázejí. Výsledkem je, že vaše nová cena za elektřinu či plyn je výrazně vyšší, než jaká je aktuální tržní nabídka a nabídka, kterou dodavatele nabízí novému klientovi.
Na druhé straně stojí nově příchozí zákazník. Tomu dodavatel rozprostře červený koberec. Nabídne mu cenu, která je často o desítky procent nižší, a aby toho nebylo málo, přidá i štědrý vstupní bonus. Vytváří se tak dvě naprosto odlišné reality.
Tato neférová praxe se zdaleka netýká jen jedné společnosti. Zatímco ČEZ je kvůli své velikosti nejvíce vidět, jeho konkurent Centropol používá naprosto stejnou strategii.
Rozdíl 800 Kč na každé megawatthodině je obrovský. Pro průměrnou domácnost se spotřebou 3 MWh ročně to znamená, že za svou věrnost zaplatí o 2 400 Kč (bez DPH) více. Je to v podstatě 32% přirážka za loajalitu.
Na trhu se naštěstí najdou i přístupy, které neměří dvojím metrem. Příkladem je spolupráce společnosti Smart energy manage s.r.o. s dodavatelem MND Energie, který všem zákazníkům nabízí transparentní a srozumitelné možnosti. Základem jsou dva jasně oddělené ceníky, dostupné za stejných podmínek pro nové i stávající klienty.
A právě zde je vidět ten propastný rozdíl. Zatímco stávající klient Centropolu dostává "věrnostní" nabídku na 3 300 Kč/MWh, u MND může jako stávající i nový klient získat například ceník Jaro 28 s fixní cenou 2 396 Kč/MWh pro domácnosti u jednotarifu (pro firmy 2 575 Kč/MWh).
Rozdíl v nabídce pro věrného klienta tak činí neuvěřitelných 904 Kč na každé MWh. Tento model dokazuje, že férový přístup je možný. Odměnou za loajalitu zde není vyšší cena, ale možnost svobodné volby.
Pasivita se nevyplácí. Pokud chcete zjistit, zda i vy můžete platit méně a mít férové podmínky, můžete se na nás obrátit pro nezávaznou kalkulaci a nabídku. Stačí vyplnit poptávkový formulář na našem webu www.spravaenergii.cz.