Slyšeli jste už o emisních povolenkách? Možná si je spojujete hlavně s velkými elektrárnami a továrnami. Od 1. ledna 2027 se však systém emisních povolenek výrazně rozšíří a dotkne se prakticky každé domácnosti i firmy v České republice. Připravovaná změna, známá jako ETS 2, totiž zahrne i emise z vytápění budov a silniční dopravy. Co to pro nás znamená a jak se na to můžeme připravit?
Evropský systém obchodování s emisemi (EU ETS) funguje už od roku 2005. Jeho cílem je snižovat emise skleníkových plynů nákladově efektivním způsobem. Funguje na principu "cap and trade": stanoví se celkový strop (cap) emisí pro zahrnuté sektory (energetika, těžký průmysl, letecká doprava v rámci Evropy), který se postupně snižuje. Firmy v těchto sektorech musí za každou tunu vypuštěného CO2 (a některých dalších plynů) odevzdat jednu emisní povolenku. Povolenky mohou získat zdarma (jejich počet se ale snižuje) nebo je musí nakoupit v aukcích či na trhu od jiných firem (trade). Cena povolenky tak odráží náklady na snižování emisí.
Evropská unie se v rámci balíčku "Fit for 55" rozhodla rozšířit princip zpoplatnění emisí i na další oblasti, kde je potřeba emise výrazně snížit. Proto vzniká nový, samostatný systém obchodování – ETS 2. Ten začne platit od 1. ledna 2027 a zaměří se především na:
Jak bude ETS 2 fungovat? Na rozdíl od ETS 1, kde si povolenky kupují přímo znečišťovatelé (továrny, elektrárny), bude ETS 2 fungovat tzv. "upstream". Povolenky budou muset nakupovat a odevzdávat dodavatelé paliv (distributoři plynu, prodejci benzínu a nafty atd.), a to na základě emisí, které vzniknou konečným spotřebováním těchto paliv – tedy námi všemi při topení nebo jízdě autem.
Poznámka: Existuje pojistka – pokud by byly ceny energií v roce 2026 mimořádně vysoké, může být start ETS 2 odložen o jeden rok na 1. leden 2028.
Hlavní a nevyhnutelný důsledek ETS 2 pro domácnosti a firmy bude růst nákladů, protože dodavatelé paliv promítnou cenu emisních povolenek do konečné ceny pro spotřebitele.
Jak se to projeví? Vyšší cenou za litr u čerpacích stanic.
Proč? Dodavatelé pohonných hmot budou muset nakoupit povolenky odpovídající emisím CO2, které vzniknou spálením každého litru benzínu či nafty prodaného konečným zákazníkům. Tyto náklady přenesou do prodejní ceny.
Příklad možného dopadu při vyšší ceně povolenky: Pro ilustraci citlivosti ceny paliv na cenu povolenky můžeme použít současnou hodnotu ze systému ETS 1 (pro průmysl), která se v polovině června 2025 pohybuje kolem 71 €/t CO2. Je však naprosto klíčové rozumět, že systém ETS 2 pro dopravu a budovy, startující v roce 2027, bude mít vlastní trh a počáteční cenový strop 45 €/t CO2 (platný minimálně do roku 2030), aby se zabránilo šokovému nárůstu cen. Následující výpočet tedy nepředpovídá reálnou cenu v roce 2027, ale ukazuje dopad, pokud by cena povolenky v budoucnu dosáhla úrovní současného ETS 1.
Při této hypotetické ceně 71 €/t CO2 a kurzu 24,70 Kč/€ by orientační zdražení mohlo dosáhnout až cca 4,04 Kč/litr benzínu (spalováním vzniká cca 2,3 kg CO2/l) a 4,56 Kč/litr nafty (spalováním vzniká cca 2,6 kg CO2/l).
Jak se to projeví? Vyšší cenou za MWh (případně m³) dodaného zemního plynu ve vašem vyúčtování.
Proč? Dodavatelé plynu budou muset nakoupit povolenky na emise CO2 vzniklé spálením plynu u konečných spotřebitelů.
Jak se to objeví na faktuře? Náklady na povolenky budou velmi pravděpodobně zahrnuty přímo do ceny za dodávku komodity (cena za 1 MWh plynu). Neočekává se samostatná položka "poplatek za ETS 2" na faktuře pro koncového zákazníka.
Příklad možného dopadu na cenu plynu při vyšší ceně povolenky: Stejně jako u pohonných hmot, použijme pro ilustraci citlivosti na cenu povolenky současnou hodnotu z ETS 1, tedy 71 €/t CO2, s vědomím, že pro start ETS 2 v roce 2027 platí cenový strop 45 €/t CO2, který počáteční dopad výrazně zmírní. Při této vyšší ceně (71 €/t) a emisním faktoru zemního plynu cca 0,202 t CO2/MWh by dodatečné náklady činily cca 14,34 €/MWh. Při kurzu 24,70 Kč/€ by to znamenalo potenciální budoucí navýšení ceny až o cca 354 Kč za 1 MWh zemního plynu. Toto navýšení by bylo velmi pravděpodobně zahrnuto přímo v ceně plynu účtované dodavatelem.
Shrnutí dopadů: Cílem ETS 2 je zdražit využívání fosilních paliv v dopravě a vytápění. I když přesnou výši zdražení v roce 2027 neznáme a bude výrazně tlumena zavedeným cenovým stropem 45 €/t CO2 , je zřejmé, že vyšší ceny povolenek v budoucnu mohou znamenat citelné navýšení nákladů. To vytváří silný tlak na hledání úspor a čistších alternativ.
Čekat se založenýma rukama se nevyplácí. Existuje řada kroků, jak můžeme dopady ETS 2 zmírnit a zároveň přispět k ochraně klimatu:
EU zřizuje tzv. Sociální klimatický fond, z něhož by měly být financovány kompenzace a podpora pro nízkopříjmové domácnosti a na investice do úsporných opatření. Sledujte informace o konkrétních dotačních programech v ČR (např. Nová zelená úsporám).
Změny spojené s ETS 2 mohou působit složitě, ale my ve Smart energy manage s.r.o., www.spravaenergii.cz jsme tu, abychom vám pomohli se v nich zorientovat a najít nejlepší řešení. Naše služby přímo reagují na potřeby, které ETS 2 vyvolá:
Rozšíření systému emisních povolenek (ETS 2) od roku 2027 je významným krokem EU ke snížení emisí v sektorech budov a dopravy. Přinese s sebou pravděpodobné zdražení fosilních paliv, ale zároveň silný impuls k úsporám energie a přechodu na čistší technologie. Klíčem je nečekat a začít se připravovat včas. Investice do energetické účinnosti a obnovitelných zdrojů se v budoucnu vyplatí nejen ekologicky, ale i ekonomicky.